Linkbuilding

Hos SEO Solutions får du løbende linkbuilding med når du indgår i et samarbejde. Mængden af arbejde udført afhænger af hvilken løsning du har valgt. Du kan forvente at få links fra relevante sider, så som sociale medier, fora, presse medier, niche sider og blogs. Der vil også indgå udarbejdelse af unikke tekster i forbindelse hertil.

linkbuilding

Lær mere om linkbuilding her

Her kan du lære lidt om linkbuilding, som du kan bruge til at booste dit sites placeringer. Linkbuilding er en essentiel del af søgemaskineoptimering. For at forstå linkbuilding skal vi først forstå betydningen af domæneautoritet. Hvis du ikke har nogen domæneautoritet, har du højst sandsynligt ikke gode placeringer på dine udvalgte søgeord. Det vi gør for at skabe domæneautoritet er at bygge stærke autoritetslinks rettet mod dit site. Disse omtalte links videreføre noget af dets domæneautoritet til hjemmesiden de peger imod. Lad os starte med at svare på nogle almene spørgsmål om linkbuilding.

 

Hvad er et link?

Et link er en HTML-reference, som tillader brugeren at klikke og besøge en anden side. Det er den simpleste definition af et link. Når en bruger er på en hjemmeside, og gerne vil videre til en anden side, ser de typisk et fremhævet stykke tekst eller et billede, hvorpå brugeren har mulighed for at klikke, og på denne måde blive taget videre til den næste side.

Når vi taler om at bygge links, betyder det egentligt, at vi går ud og bygger de links som er fra eksterne hjemmesider og retter dem mod vores hjemmeside. Dette omtales også som ”ekstern optimering”. Hver gang vi taler om links, er det typisk disse små stykker tekst vi mener. De repræsenterer et lille stykke HTML-kode, hvor en given bruger på en helt anden hjemmeside, har mulighed for at trykke og blive taget til vores hjemmeside.

 

Hvor mange links skal jeg bruge for at få gode placeringer? – Eller bedre end mine konkurrenter?

Svaret til dette er desværre ikke så simpelt, da det afhænger af hvilket søgeord der er tale om. Som du nok kan forestille dig, er der stor forskel på, hvor meget konkurrence der er for hvert søgeord.

Hvis dit søgeord, som du gerne vil opnå bedre placeringer på, er følgende: ”Hundelufter Aarhus” er der nok ikke den største konkurrence, når det kommer til internettet. Man kan antage, at der findes en del hundeluftere i Aarhus, men kun få af dem har en hjemmeside, og stort set ingen af dem har fået den SEO optimeret. Er dit søgeord derimod: ”Ejendomsmægler Aarhus”, eller ”Advokat København”, bliver niveauet for konkurrence et helt andet.

Mængden af links går altså hånd i hånd med hvilket søgeord der er tale om. Det er dog heller ikke kun mængden af links der afgør dine placeringer, når det kommer til linkbuilding, men også kvaliteten af disse links er af afgørende betydning. At forstå kvaliteten af et link, kan tage en del træning, men her er et par gode retningslinjer. Er linket ikke fra et .dk domæne, kan det, men ikke nødvendigvis, vurderes som irrelevant af Googles algoritme. Stammer linket fra et såkaldt linkkatalog, altså en hjemmeside med det ene formål at linke ud til andre sider, så har det også en lavere værdi end fra eksempelvis en blog. Som udgangspunkt bør man søge efter autentiske links fra .dk domæner.

 

Hvad er ankertekst?

Ankerteksten er blot den tekst som er en del af linket.  I nedenstående eksempel er der fremhævet en del af teksten, som er selve linket. Dette er også ankerteksten.

Linkbuilding

Ankerteksten er en vigtig faktor når du bygger links. Du kan nemlig bruge denne tekst til at vise Google hvad siden, du linker til, handler om. Derfor bør ankerteksten indeholde dit relevante søgeord for den givne side. Det kan i sidste ende betyde, at du får en bedre placering i søgeresultaterne på det søgeord ankerteksten indeholder.

Få et godt tilbud på linkbuilding idag